Denúncia laboral: procediment i drets de les persones treballadores


T’expliquem el procediment per a presentar una denúncia per irregularitats laborals en el teu centre de treball.

El dret a denunciar irregularitats en l’àmbit laboral constitueix un dels pilars fonamentals per a la protecció dels drets de les persones treballadores. En aquest sentit, és essencial que tots els treballadors i treballadores coneguin que tenen la possibilitat de posar en coneixement de la Inspecció de Treball i Seguretat Social aquells fets que puguin suposar una vulneració de la normativa vigent.

Ja sigui per qüestions relacionades amb les condicions laborals, la seguretat i salut en el treball, la Seguretat Social, l’ocupació o qualsevol altre àmbit dins de les competències inspectores, qualsevol persona treballadora pot exercir aquest dret de denúncia. El procediment per fer-ho és accessible i està clarament regulat: cal presentar un escrit utilitzant la plantilla oficial disponible a la pàgina web de la Inspección de Trabajo y Seguridad Social.

A continuació, detallem com dur a terme aquest procés i quins aspectes cal tenir en compte per garantir que la denúncia sigui efectiva.

Dades que ha d’incloure la denúncia

  • Inspecció Provincial de Treball i Seguretat Social a la qual va dirigida la denúncia (la província on està el centre de treball).
  • Dades de qui denuncia, signatura i contacte.
  • Fets que es denuncien i a quina matèria afecten (laboral, Seguretat Social, prevenció de riscos laborals, etc.).
  • Data i lloc en què van passar els fets.
  • Identificació de l’ocupador o empresa.
  • Qualsevol altra informació rellevant, incloent-hi documents annexos que donin suport a la teva denúncia.

On i com presentar la denúncia laboral davant Inspecció de Treball?

Hi ha diferents maneres de presentar la denúncia davant Inspecció:

  1. Presencial: Pots acudir personalment a la seu de la Inspecció Provincial de Treball i Seguretat Social de la teva província i lliurar l’escrit en mà.
  2. Telemàtica: Per a presentar la denúncia en línia, necessitaràs tenir DNI electrònic o certificat digital. Podràs realitzar el tràmit a través de la pàgina oficial del Ministeri de Treball i Seguretat Social.
  3. Via postal: Remet la carta amb la plantilla ja emplenada i còpia compulsada del teu DNI a la Inspecció Provincial corresponent.

Altres formes de comunicació: Bústia de la ITSS

Existeix també la “Bústia de la ITSS”, on pots comunicar irregularitats laborals. En aquest cas, no cal aportar cap dada personal i la bústia només recollirà informació sobre les presumptes irregularitats de les quals es tingui coneixement.

Què passa després de presentar la denúncia laboral davant Inspecció de Treball?

Cal tenir en compte que qualsevol de les opcions per a comunicar a la ITSS qualsevol situació que pensem que pot suposar una infracció és vàlida, però si utilitzem la denúncia, la ITSS es posa en funcionament i comença la seva labor comunicant-se amb l’empresa, recaptant informació, etc. Si realitzem una comunicació a través de la bústia, de manera anònima, la ITSS rep aquesta informació, però com que no es tracta d’una denúncia formal, pot no actuar.

És confidencial la denúncia? Puc patir represàlies per denunciar?

Aquest procediment pot generar inquietud, ja que com a persona denunciant pots preguntar-te si l’empresa pot prendre represàlies. No obstant això, els funcionaris de la ITSS estan obligades a guardar secret respecte als assumptes que coneixen per raó del seu càrrec, així com sobre les dades, informes, origen de les denúncies o antecedents.

A més, aquesta protecció s’ha vist reforçada amb l’entrada en vigor de la Llei 3/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informin sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció, que estableix de manera expressa garanties enfront de qualsevol represàlia.

En concret, l’article 36 d’aquesta llei estableix que seran nul·les de ple dret totes les represàlies adoptades a conseqüència de la presentació d’una comunicació. Entre les mesures prohibides s’inclouen:

  • Suspensió del contracte de treball.
  • Acomiadament o extinció de la relació laboral o estatutària, fins i tot no renovació de contracte temporal
  • Terminació anticipada o anul·lació de contractes de serveis
  • Imposició de mesures disciplinàries
  • Degradació professional o negativa d’ascensos
  • Modificacions substancials de condicions laborals
  • No conversió de contracte temporal en indefinit quan existeixin expectatives legítimes d’estabilitat.

La denúncia davant la Inspecció de Treball i Seguretat Social és un instrument fonamental per garantir el compliment de la normativa laboral i protegir els drets de les persones treballadores. No es tracta només d’un dret individual, sinó també d’una eina col·lectiva que contribueix a millorar les condicions laborals de tot el conjunt de la societat.

És important recordar que denunciar irregularitats no comporta cap cost econòmic per al treballador o treballadora, i que la identitat de la persona denunciant està protegida pel principi de confidencialitat que regeix l’actuació inspectora. Així mateix, la legislació preveu mecanismes de protecció contra possibles represàlies per part de l’empresa.

Per tant, si et trobes davant d’una situació que vulneri els teus drets laborals o posi en risc la teva seguretat i salut, no dubtis a exercir el teu dret a denunciar. La Inspecció de Treball està al servei de la ciutadania per vetllar pel compliment de la legalitat i garantir uns entorns de treball justos, segurs i dignes per a tothom.

Per tot això, des de la USOC animem a totes les persones treballadores a denunciar aquelles situacions que puguin ser considerades com a infraccions, tant a través del sindicat o de manera individual.

Denuncia laboral. procediment i drets de les persones treballadores. VERSIÓ PDF

Posted in Notícies and tagged , , .