El SEPE suporta una greu situació de col·lapse. FAC-USOC reclama una organització comuna del treball i més mitjans personals i materials per aquest essencial servei públic.
Davant la gran situació que travessa al SEPE, la Federació d’Atenció a la Ciutadania de la USOC reclama una organització de treball comuna, promoguda i coordinada per la Direcció General.
Les oficines del SEPE de cada província fan i desfan amb la seva pròpia conveniència, sense directrius generals per totes, que reiniciarien en una millor organització del treball i una millor atenció a la ciutadania.
A més a més, milions de sol·licituds de prestacions per la COVID-19 es barregen amb una deficient organització del treball des de la Direcció General del SEPE, provocant el caos més gran de la història d’aquest organisme.
Per altre costat, FAC-USOC també reclama més mitjans per la plantilla del SEPE, que està posant els seus propis a l’hora de teletreballar. Aquest fet vulnera l’article 47 bis.4 del TREBEP, segons la FAC-USOC: El SEPE no proporciona ni telèfons, ni ordinadors, ni connexió a internet i, tot i posar els seus propis equips, no són compensats.
Altres problemes del servei
FAC-USOC considera que, a més a més, de la falta d’organització comuna i de mitjans, existeixen altra sèrie de problemes que dificulten que les persones treballadores del SEPE puguin donar un bon servei ciutadà.
- Aplicacions informàtiques obsoletes que no donen resposta a les necessitats dels usuaris que acullin a les oficines del SEPE.
- Plantilla insuficient a conseqüència de l’absència de reposició de places, les fugides de companys i companyes a altres organismes i la falta de contractació.
- El treball s’ha tornat més complexa per les noves i variades prestacions que apareixen, a més a més de l’extensa, complexa i confusa normativa que hi ha de totes elles.
- Una relació dels llocs de treball (RPT) desfasada, que necessita una completa actualització on s’identifiqui cada una de les places amb una localitat i oficina.
- Un repartiment de productivitat subjectiu, que depèn únicament del criteri del director provincial i falta de la publicitat i transparència necessàries.
- No s’han retribuït encara les hores extres treballades a les tardes, dissabtes i festius per reconèixer els milions d’expedients d’ERTO.
- Ritme frenètic de treball sense descans des de març que ha provocat i provoca infinitat de lesions, dolors i malalties per moltes persones treballadores del SEPE.
- Deixadesa i menyspreu cap a la salut de les persones treballadores i les seves famílies en no respectar els principis bàsics de la Llei de Prevenció de Riscos Laborals. S’obren oficines al públic sense prendre les mesures preventives necessàries per evitar el contagi de la COVID-19, i tot i l’experiència viscuda en març, abril i els mesos successius, respecte a persones treballadores que van caure malalts pel virus a les mateixes oficines del SEPE.
Reunió urgent amb la ministra de Treball i Economia Social
La gran pressió diària de la plantilla del SEPE necessita una actuació efectiva per part del Govern. El SEPE és un servei essencial per la societat, ja que tramita prestacions tan importants en aquest moment com les prestacions per ERTO, les prestacions contributives, els subsidis per atur, la Renta Activa d’Inserció (RAI), el Subsidi Extraordinari per Atur o el subsidi per majors de 52 anys, entre altres.