El Reial decret i el Reglament entraran en vigor 6 mesos després de la seva publicació al Butlletí Oficial de l’Estat (BOE). Tenint en compte que es va publicar el passat 20 de novembre de 2024, la norma entrarà en vigor el pròxim 20 de maig de 2025.
El Consell de Ministres va aprovar el passat 19 de novembre (publicat al BOE al dia següent), a proposta del Ministeri d’Inclusió, Seguretat Social i Migracions, un nou Reglament d’Estrangeria: Reial Decret 1155/2024, de 19 de novembre, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei Orgànica 4/2000, d’11 de gener, sobre drets i llibertats dels estrangers a Espanya i la seva integració social.
La normativa, la primera reforma en tretze anys del reglament d’estrangeria, acurta terminis, simplifica procediments i aporta més garanties i rigor jurídic, d’acord amb les necessitats del mercat laboral i el repte demogràfic. Organitzacions internacionals, com les Nacions Unides, calculen que es necessiten entre 250.000 i 300.000 treballadors estrangers cada any per a sotenir l’estat de benestar, arran de la caiguda de la natalitat i l’extensió de l’esperança de vida mitjana.
A Catalunya, l’any 2024, la DGAIA ha acollit a 2.276 joves que han migrat sols. Tanmateix, a partir dels divuit anys, part del jovent tutelat i extutelat que es troba en procés migratori ha de compaginar els tràmits per regularitzar la seva situació administrativa amb el procés de l’emancipació.
Les principals novetats del reglament, són les següents:
- Visats: Es crea un títol específic per als visats, que clarifica l’esquema d’autoritzacions, els requisits i els tràmits en general. Totes les autoritzacions inicials seran d’un any i les renovacions, de quatre.
- Cinc figures d’arrelament: Social, sociolaboral, familiar, socioformatiu i de segona oportunitat. Es redueix el temps de permanència a Espanya de 3 a 2 anys. Així mateix, es flexibilitzen els requisits que s’han de complir i s’habilita a treballar tant per compte d’altri com propi des del primer moment. Totes aquestes autoritzacions seran d’un any excepte la familiar, que serà de 5.
- Autorització de treball: La major part de les autoritzacions habiliten per treballar des del primer moment, sense haver de sol·licitar de manera expressa una autorització inicial de treball per compte d’altri, incloses les persones estudiants, que podran treballar fins a 30 hores a la setmana. També s’ha creat una autorització específica per a les activitats de temporada.
- Formació: Les persones estudiants podran comptar amb una autorització d’estada per estudis que duri el mateix temps que la seva formació, i se’ls facilitarà una via ràpida per poder enllaçar amb una autorització de treball un cop acabada la seva formació. Durant els estudis estaran autoritzats a treballar un màxim de 30 hores setmanals, independentment de la formació que estiguin cursant.
- Família: S’ha creat una autorització de residència per a familiars de ciutadans/es espanyols/es, s’amplia l’edat dels fills/es fins als 26 anys (abans 21). També s’amplia el concepte de familiar reagrupat/da els fills/es i els progenitors/es de víctimes de tràfic, violència sexual o de gènere.
- Infraccions i procediment sancionador: S’estableix l’obligació de l’òrgan instructor del procediment d’incloure en la seva proposta de resolució la valoració de les proves practicades, en especial les que constitueixin els fonaments bàsics de la decisió. No es pot prescindir del tràmit d’audiència en cap procediment ordinari. L’òrgan competent per a resoldre pot considerar no només que la infracció revesteix més gravetat que la determinada en la proposta de resolució sinó també el pot considerar respecte de la sanció, cas en el qual igualment ha de concedir a l interessat un termini de 15 dies perquè aporti totes les al·legacions que estimi convenients. En el procediment preferent, s’especifiquen les circumstàncies que, entre d’altres, s’han de valorar especialment per considerar que existeixen riscos d’incompareixença a efectes de la seva tramitació per aquest procés. En el procediment simplificat, s’excepciona de la seva tramitació les infraccions lleus. S’introdueix el règim de reconeixement de resolucions d’expulsió d’altres Estats membres de la UE i Estats associats Schengen. En els procediments sancionadors per a la imposició de multes s elimina la referència al fet que siguin hàbils els 15 dies atorgats de termini per pagar les multes des de la seva fermesa en via administrativa.
Des de la USOC reivindiquem que les mesures del nou reglament són insuficients i que migrar és un dret recollit per la Declaració Universal dels Drets Humans. També considerem que cal més transparència i agilitat en la tramitació dels expedients de documentació. Finalment, reclamem vies migratòries accessibles, que garanteixin la seguretat de les persones, especialment la del jovent.
Cal una acollida que respecti la igualtat de drets. Les persones han d’accedir a l’educació, el mercat laboral, l’habitatge o la sanitat vinguin d’on vinguin; si no, estem vulnerant els seus drets.
Informa’t amb la USOC. Nou Reglament d’Estrangeria. VERSIÓ PDF