L’IPC a Catalunya baixa al 2,1%, però la pujada de preus en oci i restauració afecta especialment les economies familiar.
Segons les dades que ha fet públiques l’Institut Nacional d’Estadística (INE), l’IPC de l’abril a Catalunya es redueix una dècima respecte al març, i encara que continua per sobre del 2%, registra la dada més baixa des de l’octubre del 2024, un 2,1%.
La moderació de l’IPC ve donada, en gran part, pel descens del preu del gas, que en el mateix mes de l’any passat va pujar, i per la caiguda dels preus de l’electricitat, que ho fa amb més intensitat que l’any abans.
A Catalunya, les categories on més pugen els preus són els restaurants i hotels, coincidint amb el mes en què ha caigut Setmana Santa, amb un 4,9%, nou dècimes més que la variació anual del març, seguit de l’oci i la cultura, amb un 3,5% davant el 0,0% del març.
Segons Maria Recuero, secretària general de la USOC “Tot i la lleugera moderació de l’IPC, les famílies treballadores continuen patint l’augment dels preus. La caiguda del gas i l’electricitat no arriba als pressupostos familiars, mentre que els preus de la restauració i el lleure es disparen, fent cada vegada més difícil arribar a fi de mes”.
Per províncies, el comportament va ser desigual. La variació interanual de l’IPC a l’abril es situa al 2,3% a Girona; el 2,1% a Barcelona, el 2% a Lleida i l’1,9% a Tarragona. Pel que fa al març, els preus pugen un 0,7% a Girona i Lleida, un 0,6% a Barcelona i un 0,2% a Lleida.
Pel que fa al conjunt d’Espanya, la dada catalana continua millorant la mitjana estatal. De fet, a tot Espanya, l’IPC interanual se situa en el 2,2%, una dècima menys que el mes anterior (2,3%), mentre que la taxa anual de la inflació subjacent augmenta quatre dècimes, fins al 2,4%.
La secretària general de la USOC subratlla que “cal que el Govern impulsi mesures efectives per contenir els preus dels serveis que més impacten en el dia a dia de les famílies, i que es garanteixi el poder adquisitiu amb polítiques salarials ajustades a la realitat inflacionista”.