Perquè no et perdis cap detall de tota la informació que l’informe et facilita, hem elaborat una guia on expliquem quines dades pots trobar en els diferents apartats.
L’informe de vida laboral és un document fonamental que recull tot l’historial laboral d’una persona, incloent-hi les empreses on ha treballat, els períodes de cotització i el tipus de contracte. Saber com consultar l’informe de vida laboral i per què és important revisar-lo periòdicament és essencial per a qualsevol treballador, ja que permet verificar si les dades registrades per la Seguretat Social són correctes i comprovar l’acumulació de cotitzacions per a la jubilació o altres prestacions socials. A continuació et detallem que hi pots trobar i com interpretar-ho:
1. Encapçalament
Aquí pots veure els logotips dels organismes que emeten l’informe: la Tresoreria General de la Seguretat Social (TGSS), que depèn del Ministeri d’Inclusió, Seguretat Social i Migracions.
2. Informació de dades disponibles a la Seguretat Social
Aquí trobaràs dades com la data en què s’emet l’informe, el teu nom i cognoms, el teu número de la Seguretat Social, el teu DNI i el teu domicili. A més del total de dies en què has figurat d’alta en el Sistema de la Seguretat Social.
En la gran majoria dels casos, les dades es corresponen al 100% amb la realitat, però podria donar-se la circumstància que existissin situacions que poguessin no estar registrades o ser errònies. En tal cas, si detecta un d’aquests errors, ha de presentar una reclamació de dades de la seva vida laboral i aportar la informació de què disposi.
3. “Règim”
La Seguretat Social s’estructura en règims. En aquesta casella figura el règim en el qual s’enquadra cada període de cotització. Poden ser els següents:
–Règim General. Es correspon amb el treball per compte d’altri. Els treballadors del col·lectiu d’artistes, els representants de comerç i els professionals taurins també estan integrats en aquest règim.
–Règim Especial de Treballadors Autònoms. Aquí està inclòs el Sistema Especial per a Treballadors per Compte Propi de treballadors Agraris.
–Règim Especial de la Mineria del Carbó.
-Règim Especial de Treballadors de la Mar.
L’informe de vida laboral no recull les dades d’altes i baixes relatives a règims especials dels funcionaris civils de l’Estat, de les Forces Armades i dels funcionaris al servei de l’Administració de Justícia. Els períodes treballats a l’estranger tampoc es recullen en aquest document.
4. Empresa / Situació assimilada a la d’alta
En aquesta columna trobaràs l’empresa o el concepte pel qual s’ha cotitzat. Normalment, apareixerà el nom d’una empresa identificada amb un número, que és el Codi de Compte de Cotització. Si es tracta d’un mateix, com a autònom, apareixerà la clau de la província en la qual es va donar d’alta.
A més, poden aparèixer altres situacions anomenades “assimilades a la d’alta” com, per exemple, els períodes en els quals es cobra la prestació per desocupació (en les quals es cotitza parcialment), les vacances retribuïdes i no gaudides o cotitzacions realitzades a través del conveni especial amb la Seguretat Social.
5. Data d’alta i el dia a partir del qual comença a tenir efectes
La data d’alta és la data en què es comença a cotitzar per una situació. Per exemple, quan ens donen d’alta en una empresa. Acostuma a coincidir amb la data d’efecte, tot i que a vegades pot variar.
6. Data de baixa
En aquest apartat apareix la data en la qual s’extingeix la relació laboral o la situació assimilada, que coincideix amb el dia a partir del qual es deixaria de cotitzar.
L’empresari està obligat a sol·licitar l’alta, la baixa i a comunicar les variacions de dades de tots els seus treballadors. La sol·licitud d’alta ha de realitzar-se prèviament a l’inici de la relació laboral (fins 60 dies abans). En el cas de sol·licitar una baixa laboral ha de fer-lo dins dels tres dies següents a aquell en què cessi l’activitat per compte d’altri.
7. Contracte de treball (C.T.)
C.T. és el tipus de contracte (indefinit, temporal…). En aquesta casella figura la clau que identifica, a l’efecte de la gestió de la Seguretat Social, la modalitat del contracte de treball.
8. Tipus de contracte a temps parcial (C.T.P.)
C.T.P. identifica el coeficient de parcialitat sobre la jornada habitual en una empresa o reflectit en un conveni. És a dir, el percentatge de jornada que es realitza. No oblidem que des del passat 1 d’octubre, el treball a temps parcial s’ha equiparat amb el treball a temps complet a l’efecte del còmput dels períodes de cotització necessaris per al reconeixement de les diferents prestacions contributives.
9. Grup de cotització (G.C)
Aquest apartat registra la categoria professional associada al treball, identificada amb els números de l’1 a l’11. Per exemple, el número 1 correspon a Enginyers i Llicenciats, el número 7 a Auxiliars Administratius, el 10 a Peons.
10. Dies
La suma de totes les situacions determina el total de dies cotitzats a la Seguretat Social des de l’inici de la teva vida laboral fins a la data en què s’emet l’informe.
Hem de tenir en compte que amb la pluriocupació (és a dir, quan treballem en més d’una empresa simultàniament) només es computa un dia sencer treballat, encara que en el mateix dia s’hagi treballat en més d’un lloc. Passa el mateix en el cas de la pluriactivitat, és a dir, a l’alta simultània en dos o més règims de la Seguretat Social.
Mantingues el control del teu historial laboral
L’informe de vida laboral no només és un document informatiu, sinó una eina essencial per assegurar que tots els teus anys de treball estan correctament registrats. Revisar-lo periòdicament et permet detectar errors de cotització, comprovar períodes treballats i assegurar-te que la teva situació laboral està ben reflectida. Tenir un bon control sobre aquest informe pot influir directament en les teves futures prestacions, com l’atur o la pensió de jubilació.
Ara que saps com consultar i interpretar l’informe de vida laboral, és moment de revisar-lo per garantir que la teva trajectòria professional està al dia i protegida davant possibles errors administratius.