La inflació va recuperant la normalitat, encara que els “serveis covid” segueixen a l’alça


  • L’IPC puja fins a un 0,4%, però segueixen a l’alça els serveis bàsics relacionats amb la covid-19
  • L’electricitat i la fruita, els dos grups que més afecten la butxaca de la ciutadania

L’IPC de juny conté la deflació que es va registrar a l’abril i maig per la gran aturada de l’activitat i repunta fins a un 0,8% de caiguda anual. Al maig havia marcat el seu rècord negatiu en -0,9% en un any que havia començat amb un pic de l’1,1% d’inflació.

L’índex de preus al consum elaborat per l’INE recull aquests mesos una diferenciació de “cistelles”: la general i la de béns i serveis de primera necessitat durant la covid-19.

En aquest sentit, “just on més mal fa a una economia familiar més que tocada, és on sí que s’observen pujades. Per exemple, en tota mena d’energia, tant en la llar com en transport. El rebut de la llum i els combustibles, un cop represa una major activitat laboral i econòmica, han tornat a pujar, elevant aquesta subinflació, la dels serveis covid”, explica Maria Recuero secretària general d’USOC.

La taxa mensual d’aquests serveis és de l’1,2%, amb una important pujada de l’electricitat del 5,8% i del gasoil per a calefacció del 9,4%. En el cas dels béns covid, que sí que han baixat lleument (-0,3%), descendeixen els preus d’alguns productes bàsics que havien estat pels núvols durant el confinament, com llegums i hortalisses, però segueix pujant la fruita.

“Seguim davant unes estadístiques molt canviants, que no permeten conèixer com afectarà de forma estable als preus el desgavell econòmic. No obstant això, cal estar atents a subministraments bàsics, com energia o telefonia perquè, si bé alguns sectors han de recuperar-se dels mesos de tancament, com restauració o vestit, l’energia domèstica i els serveis d’internet han estat entre els grans beneficiats del confinament i no té justificació que elevin els seus preus”, considera Recuero.

Posted in Notícies and tagged , .